Thursday, August 12

Puasa

Puasa tahun ni adalah puasa paling simple dan terjimat.

Sebab? Bilangan penghuni dalam rumah berkurangan dan penghuni yang tinggal punya selera ala kadar saja. Lauk sahur hari pertama dihangat sampai berbuka hari kedua. Lauk tu masih tak habis. Masuk sahur hari ke tiga gerenti sambal ikan kembung tu dah jadi hitam.

Mak kata dia malas nak masak kalau macam ini punya gaya. Gua bagitahu mak,
"Tak payah masak. Membazir aje. Baik beli kuih mah seringgit dua dan buat milo panas. Habis cerita. Lauk tak bazir duit pun jimat"

Lagipun gua bukannya jenis yang makan sahur. Gua tak lalu nak makan nasi pagi-pagi. Biasanya gua telan milo suam aje. Serius gua memang tak lalu makan nasi awal pagi. Adik perempuan gua pulak jenis malas bangun sahur. Yang si kecik 'hero tamil' mak gua tu pulak rajin bangun sahur tapi duduk melangut depan meja makan tak mau makan. Bila paksa makan dia cuma minum air aje. Ok, perangai macam gua laa tu.

So, tahun ni gua cakap dengan mak tak payah nak masak-masak. Beli kuih buat berbuka dan beli roti saje untuk sahur. Senang dan jimat. Hahaha... (actually gua malas masak pagi-pagi. Lain laa orang tu bangun pukul 4 pagi dan masak bersungguh-sungguh hanya untuk makan sendiri. Tak apa. Teruskan usaha. Tahun depan gua cuma tumpang makan aje. Hahaha...)

Gua sedang fikir-fikir mau buat apa dengan baki sandwich sardin berbuka hari pertama tu. Ini semua adik gua punya pandai laa. Beli roti 'paun' panjang. Habis semua roti tu dia buat sandwich sardin. Sudahnya makan sekeping sorang aje. Sebelum berbuka nak telan macam-macam. Time berbuka tu laa makan kuih aje.

Esok, gua tak kuasa nak layan kerenah 'hero tamil' mak gua dan adik perempuan gua 'si ratu cantik' tu punya nafsu makan. Telan aje apa yang ada. Tak payah nak bazir duit beli macam-macam aneka tapi makannya tidak.

No comments: